JitseMarij.reismee.nl

Noord-Vietnam

Een nacht in de trein en je bent weer in een heel andere wereld! Want dat is Vietnam toch wel ten opzichte van China. Voor ons het belangrijkste verschil was dat ze er baguettes hebben. Gewoon brood, dat hadden we wel gemist de laatste 6 weken! De baguette is een van de overblijfselen van de vroegere Franse bezetting evenals de (herbouwde) koloniale gebouwen die je hier en daar ziet. Helaas bleken er niet veelauthentieke gebouwen meer van voor de oorlog te zijn. De zogenaamde 1000 jaar oude tempel die we bezochten was toch echt maar een jaar of 20-30 oud. Vietnam is communistisch, maar buiten het feit dat facebook geblokeerd was, vonden wij dat je daar niet veel van merkte.

Om niet te veel te haasten zijn we alleen in Noord-Vietnam geweest. We hebben rondgekeken in Hanoi, de hoofdstad van Vietnam. Wat een ongeloofelijke hoeveelheid scooters die daar rondrijden! In Hanoi hebben we ook met Kim ahn afgesproken, een oud-collega van Marij. Zij komt hier oorspronkelijk vandaan en het was erg leuk om haar in haar eigenland te zien en de ins en outs van Vietnam te horen. Verder zijn we ook nog naar het welbekende Halong bay geweest (waar een scene van James Bond is opgenomen). Hiervormen rotsformaties in de zee vele kleine eilandjes. We hebben (zoals alle touristen) opeen boot rond Halong bay gevaren en een bekende grot, een varend dorpje en een eilandje bezocht. Na Halong Bay zijn we naar Sapa in het noordwesten van Vietnam gegaan. We hebben hier een 2-daagse trekking gedaan waarbij we door de rijstvelden en landelijke Vietnamese dorpjes liepen. De bewoners dragen hier nog de originele klederdracht die per 'stam' anders zijn. We hadden het gevoel dat ze hier in het bamboo-tijdperk leven. Bamboo hutjes, bamboo bruggen, bamboo irrigatie-installaties enz. Erghandig, dat bamboo, en het groeit ook nog eens enorm snel. De rijst was al geoogst voordit jaar en daarom konden we de dieren door de velden zien lopen. We zagen velewaterbuffels, honden, varkens en kippen. Alle beesten leken wel jongen of puppies tehebben. Dat gold ook voor de mensen, er waren echt veel babies en jonge kinderen. Hetwas wel een beetje jammer dat alle vrouwen continu proberen spulletjes te verkopen.Maar daar zijn we ondertussen wel aan gewend. Voordat we verder gingen met reizenhebben we in de buurt van Sapa nog een grote lokale markt bezocht met een scooter. Daarna zijn we de grens overgestoken naar Laos.

Jos

Hoi Jitse en Marij,

Leuk om weer wat te lezen. Wat een mooie reis!

Groetjes