JitseMarij.reismee.nl

Laos en Cambodja

Als eerste willen wij natuurlijk iedereen een gelukkig nieuwjaar toewensen!

We hebben inmiddels Azië achter ons gelaten en zitten nu in een totaal andere wereld die Fiji heet. Het is dus hoognodig tijd voor een update!

Zo'n zes weken geleden zijn we in Vietnam (onze vorige blog) de grens overgestoken naar Noord-Oost Laos. Na een lange rit van totaal twee dagen in de bus en op de boot kwamen we aan op onze eerste stop in Nong Khiauw. Nong Khiauw is een klein en rustig dorpje aan een rivier tussen de met jungle-begroeide heuvels. Dankzij vriendinnen van Marij (bedankt Miek en Loes) wisten we, in tegenstelling tot andere backpackers, dat er in de verste verte geen pinautomaten in deze regio waren. Er waren eigenlijk in het algemee ook weinig andere voorzieningen, het was allemaal vrij 'basic'. We sliepen in een van de eenvoudige rieten bungalowtjes die aan weerszijde van de rivier lagen. Alhoewel we in Vietnam ook al veel lokale dorpjes hadden gezien, zagen de dorpjes met de bamboehutjes er hier toch weer net wat anders uit. De sfeer was erg relaxed, de mensen waren aardig en het eten was meer dan prima. We waren al meteen helemaal weg van Laos.

Het meerendeel van onze tijd in Laos hebben we in het heuvelachtige noorden doorgebracht. We hebben onder andere een jungle-tour gedaan waarbij we ons een weg moesten banen door de dichte jungle (net als in Rambo III). Na een dagje flink doorgestapt te hebben kwamen we aan bij een open plek in het bos met een hutje dat aan een beekje lag. Daar hebben we met zijn allen zonder matje op de nog al harde bamboe vloer de nacht doorgebracht. Gelukkig was het niet alleen maar afzien in Laos. We hebben gekajakt, gewandeld, een kookcursus gedaan, gescooterd en hebben een 1000 watervallentocht gedaan waarbij we door de watervallen omhoog liepen naar de top van de berg. En natuurlijk werd er regelmatig een fiets gehuurd zodat we als echte Nederlanders de omgeving konden verkennen. Oja, Marij heeft ook nog een keer een bloedzuiger gehad. Eén van onze hoogtepunten in Laos was toch wel de twee daagse olifanten tour. Na een stukje geoefend te hebben mochten we op de nek van de olifanten zitten om ze naar hun slaapplek in de jungle te brengen waar we ze de volgende dag ook weer op hebben gehaald. Van een nachtje in de jungle waren ze een beetje vies geworden daarom mochten we ze in de rivier nog even wassen. Het was echt heel gaaf om samen met de olifanten in het water te spelen.

In Vang Vieng hebben we ons gewaagd aan het voor backpackers welbekende tuben. Oorspronkelijk ging je met een donot-vormige opblaasband de rivier af en onderweg zaten er dan allemaal kroegjes waar je een drankje kon drinken. Tegenwoordig gaat niemand meer de rivier af maar blijft iederen feesten bij de kroegen op het beginpunt. Het was grappig om een paar daagjes mee te doen, maar toen zijn we weer snel doorgegaan. In Zuid-Laos hebben we nog gerelaxed op een van de vele eilandjes in de Mekong rivier en we hebben daar ook de zeldzame zoetwater dolfijnen gespot.

In Cambodja hebben we kennis gemaakt met het duistere verleden van het land in de tijd van de khmer rouge. Nouja, verleden, de oorlog is niet eens echt lang geleden. Wie nog nooit van de naam Pol Pot heeft gehoord moet dat toch maar eens even googelen. In Pnomh Penh hebben we de killing fields bezocht en het genoicide museum. Dat was echt heftig...

Met de kerst zaten we op een eilandje in het zuiden van Cambodja. Jitse heeft daar tijdens de kerst zijn duikcertificaat gehaald en Marij haar 'advanced' certificaat (ze had haar gewone al). We waren met een gezellig groepje toeristen op het eiland en hebben met 30 graden echt een leuke en gezellige kerst gehad. Op eerste kerstdag kregen we een uitgebreide bbq-kerst-lunch. Op het eiland hadden we een houten hutje en we waren zeker niet alleen op de kamer. De eerste nacht zat er echt een enorme gekko (0,5m) op de muur de tweede dag hadden we zes middelgrote... Nadat we hoorde dat de grote vaker in de bungalows zat en zelfs al een naam had (Mr. Gilbert), sliepen we een stuk beter.

Tussen kerst en oud en nieuw hebben we nog een dagje gerelaxed op het strand ter ere van Marij d'r verjaardag en zijn daarna naar Angkor Wat gegaan, de bekende tempels van Zuid-Oost Azië. In een van deze tempelcomplexen is 'Tomb Raider' opgenomen en de sfeer die er hangt doet ook een beetje aan Indiana Jones denken. We hebben hier een paar dagen doorgebracht en in het nabijgelegen plaatsje, Siem Reap. Siem Reap is een ontzettend toeristisch dorpje omdat het dichtbij de tempels van Angkor Wat ligt. En het bleek ook een geweldige plek te zijn om oud en nieuw te vieren. Een klein straatje waaraan kroegjes liggen stond helemaal vol met feestende mensen die op de (Europese) muziek aan het dansen waren. Het was een multicultureel feest, er waren mensen uit alle hoeken van de wereld aanwezig.

Ons laatste bezoekje in Cambodja was aan de floating village, een dorpje op het grootste meer van Zuid-Oost Azië. Daarna zijn we doorgereisd naar Bangkok. We hebben nog een dagje rondgeslenterd en zijn toen gevlogen naar Hong Kong, vanwaaruit we naar Fiji zijn gegaan.

Eefje

Jullie ook nog een heel gelukkig nieuwjaar met heel veel reisplezier! Dat is nog eens een leuke manier om de feestdagen te vieren! Jullie hebben echt al veel gezien en gedaan, super! Ik ben benieuwd hoe Fiji is!

Marleen

He Marij en Jitse,

Leuk om weer eens van jullie te horen! Echt gaaf wat jullie al hebben meegemaakt. Maar met een gekko van 0,5 meter had ik toch geen oog dicht gedaan. Ook al heeft het beestje een naam... Maar dat Marij een diehard is dat weten we al, dus waarom verbaasd het me niks...? Mmmm.
In ieder geval nog veel plezier samen! Echt een reis om nooit te vergeten. Ben stiekem wel jaloers hoor!

xx

Nicolas

Het was leuk om jullie daar ontmoet te hebben :)
Save travels & belgische groeten.