JitseMarij.reismee.nl

Bolivia en Peru

We zijn al bijna weer terug in Nederland dus tijd voor een update van onze laatste zeven weken.

Bolivia is één van de leukste landen waar we zijn geweest. Ten opzichte van Chili en Argentinië is het een andere wereld. Alles is er spotgoedkoop en het is een stuk minder westers. De klederdacht van de vrouwen en vooral hun (bol)hoedjes vielen erg op. In Tupiza, het eerste plaatsje dat we in Bolivia bezochten, hebben we paardgereden. Marij d'r paard wilde niet echt luisteren en greep elke kans om er tussenuit te knijpen. Zo heeft Marij nog een extra ommetje gemaakt en pas toen de hulpgids er met de pony achteraan ging, keerde het paard om. Vanuit Tupiza zijn we met een jeeptour vier dagen langs flamingo-meren, vulkanen en over de zoutvlakten van Bolivia gereden. Na de jeep tour zijn we in het stadje Potasi geweest wat vroeger één van de rijkste steden ter wereld was vanwege mijnen. De mijnen zijn op dit moment nog steeds volop in gebruik. Na ondertekend te hebben dat ons leven net zo veel waard is als dat van een mijnwerker, mochten we een kijkje gaan nemen. Op de markt konden we eerst kadotjes kopen voor de mijnwerkers om die vervolgens de mijn in te nemen. Zo kon je onder andere dynamiet met extra springlading en lont voor 2 euro kopen. In hetzelfde winkeltje kon je ook pure alcohol, water en cocabladeren krijgen. Dit is z'n beetje alles wat een mijnwerker nodig heeft want eten kan niet onder de grond. Na de mijnen van Potosi zijn we naar de hoofdstad van Bolivia gereisd, Sucre. Een stad met witte huizen, mooi gelegen in het dal van een aantal heuvels. We zijn hier bijna een week gebleven om een spaanse cursus te volgen. Toen zijn we doorgereisd naar de lager gelegen amazonen van Bolivia. We hebben daar door de jungle gewandeld, op piraña's gevist (en de vangst gefrituurd opgegeten), met roze zoetwater dolfijnen gezwommen en op anaconda's gejaagd. Vanuit de klamme jungle zijn we terug gegaan naar het hooggelegen en beduidend koelere La Paz. Dit is de grootste stad van Bolivia en omdat de regering hier zit, is deze stad ook regelmatig doelwit van stakingen. Ook wij waren hier de dupe van en we hebben uren met de bus door de buitenwijken van La Paz rondgereden in de hoop een opening naar de stad te vinden. Uiteindelijk strandden we bij een wegblokkade van slechts een man of 15... Met onze backpack zijn we erdoorheen gelopen en uiteindelijk lukte het toch om met de taxi het centrum te bereiken. Vanuit La Paz zijn we via de zogenaamde 'death road' naar beneden gemountainbiked. Klinkt misschien erg gevaarlijk, maar zolang je niet van een afgrond valt, is het vooral erg mooi. Vanaf een hoge piek fietsten we over 60 km zo'n 3000 km omlaag. Langzaam werd het steeds warmer en zagen we de jungle om ons heen verschijnen. En als je het er levend vanaf brengt, krijg je een t-shirt met de tekst: 'I survived the death road'. Helaas moet je dan alsnog met een bus via dezelfde weg omhoog, wat minstens net zo gevaarlijk is. Als laatste in Bolivia zijn we bij het hooggelegen meer 'Lago de Titicaca' geweest. Daar hebben we nog een nachtje op een eilandje geslapen, genaamd isla del sol. Dit was vroeger belangrijk was voor de inca's. Vanhieruit zijn we de grens naar Peru overgestoken.

Peru

In Peru hebben we vooral veel gewandeled. Vanuit de stad Arequipa zijn we naar de Colca canyon gegaan. Dit is een van de diepste canyons ter wereld. In twee dagen zijn we naar beneden en weer terug omhoog gelopen. De weg was er goed, we hadden fantastisch zicht en onderweg kwamen nog grote condors voorbij gevlogen. Na de Colca canyon zijn we naar de touristische hoofdstad van Peru 'Cusco' gegaan om van daaruit een trekking naar Machu picchu te doen. De meest bekende trekking is natuurlijk de inca trail die je ver van te voren moet boeken. Wij besloten om een vergelijkbare, minder bekende en zwaardere trekking naar Machu Picchu te doen, de 'Salkantay trail'. Alhoewel bijna iedereen deze tocht via een georganiseerde tour doet, zijn wij zelf gegaan omdat we alle spullen (tent, matje, kookspullen enz.) toch al hadden. We hadden helaas elke dag wat regen en de weg was behoorlijk modderig. Gelukkig waren er ook mooie heldere momenten met fantastische uitzichten. De tocht voerde ons langs de besneeuwde Salkantay berg en door de jungle. De laatste dag hebben we Machu Picchu bezocht wat echt indrukwekkend was, voornamelijk door zijn ligging op de bergen tussen de jungle. We hebben de Machu Pichhu berg beklommen, een berg naast de ruines, waardoor we goed uitzicht over de omgeving hadden.

Vanuit Cusco hebben we de nachtbus naar Nasca genomen om daar vanuit de lucht het astronomische wonder van de Incas 'de nasca lijnen' te bekijken. De vlucht in het kleine vluigtuigje was erg gaaf, de lijnen vielen echter wat tegen. Ondanks dat we erg laag vlogen en ze goed konden zien waren ze minder groot dan we van te voren hadden gedacht. Voordat we onze eindbestemming Lima bereikten, zijn we nog naar Huaraz gereisd, de trekkershoofdstad van Peru. We waren helemaal klaar om een vier-daagse wandeltocht door de hooggebergte van de Andes te doen. Helaas was er een wegverschuiving geweest waardoor de weg onbegaanbaar was. Bovendien regende het er zo veel dat we alleen maar dagtourtjes konden doen. Beetje jammer dus, maarja we mogen niet klagen. En nu gaan we zodadelijk terug naar Nederland!

We kunnen al met al terug kijken op een super reis! We hebben zoveel gezien en zoveel gedaan en gelukkig geen problemen gehad. We hebben beide weer zin om naar huis te gaan en weer terug aan de slag op het werk. We vinden het erg leuk dat jullie onze verhalen hebben gevolgd en hopen jullie snel allemaal weer te zien in Nederland!